Incidente între preoţi şi credincioşi ortodocşi pe culoarele unui institut catolic din Bucureşti


Nicolae Dascălu, care este şi consilier patriarhal, fusese invitat al Centrului „Sf. Petru şi Andrei”, întreţinut de părinţii asumpţionişti, catolici, din Bucureşti, să vorbească auditoriului despre desfăşurarea şi efectele Sfântului şi Marelui Sinod Panortodox ce a avut loc în luna iunie a acestui an, în Insula Creta.
După conferinţa susţinută de preotul Nicolae Dascălu, timp de mai bine de 80 de minute, la care au asistat circa 50 de persoane, deopotrivă laici şi preoţi ortodocşi, dar şi romano-catolici, a urmat o sesiune de întrebări şi răspunsuri. Calmul de până atunci, uşor încălcat de frustrările exprimate ad-hoc de câţiva laici prezenţi în sală la adresa unora dintre afirmaţiile vorbitorului, a fost repede abandonat în favoarea unei violente dispute verbale, provocată de reacţia unui număr însemnat de laici ortodocşi. Care au dorit să afle, pe un ton ameninţător, dacă mişcarea ecumenică din prezent este sau nu erezie, în opinia preotului Nicoale Dascălu, el însuşi prezent la Sinodul din Creta. Acesta a refuzat să răspundă, fapt care a întărâtat spiritele. Însă s-a grăbit să-i asigure pe cei prezenţi că nu a venit de capul său, ci „cu binecuvântarea” şefilor săi ierarhici.
Prezent la conferinţă, cercetătorul Mirel Bănică a încercat să aplaneze conflictul. Cunoscutul sociolog al religiilor, impus opiniei publice prin lucrarea sa dedicată fenomenului pelerinajului religios în România, a fost şi el aspru apostrofat de grupul de bărbaţi şi de femei puternic „înduhovnicit în cele ale Ortodoxiei”. De subliniat că argumentele fluturate de membrii grupului ţineau strict de motive religioase, confesionale, asupra cărora ierarhia Bisericii Ortodoxe Române pare că evită să se pronunţe oficial. La rândul său, Mirel Bănică a refuzat ulterior să facă declaraţii, adăugând doar că „refuză să creadă că viitorul poate fi desenat de asemenea oameni, ce nu vor să trăiască în prezenţa altora, diferiţi ca opinie şi confesiune”.
Preoţii-călugări catolici, gazdele evenimentului, au încercat şi ei să aplaneze conflictul, dar s-au trezit admonestaţi violent cu replici de genul „Ce căutaţi în ţara noastră, ortodoxă?”, „De ce vă amestecaţi? Noi l-am întrebat în limba noastră, ortodoxă, pe preotul nostru, nu avem ce discuta cu voi!” sau „Dacă ştiam că conferinţa are loc într-un spaţiu catolic, nici nu călcam p-aici”. 
Cert este că conferinţa preotului ortodox, ce a deschis practic seria conferinţelor lunare organizate de şapte ani de zi de Centrul „Sf. Petru şi Andrei” s-a încheiat în mod abrupt, fără ca singura întrebare pusă inchizitorial să primească un răspuns, şi cu preotul Nicolae Dascălu asaltat de credincioşii ortodocşii care-i cereau imperativ opinia. Stupefiaţi, preoţii catolici au admis că nu s-au mai confruntat niciodată cu un asemenea incident, încercând să detensioneze permanent situaţia creată. În cele din urmă, părintele Dascălu, însoţit de colegii săi de la Centrul de presă „Basilica”, s-a retras pentru scurt timp la etajul superior al institutului catolic, în timp ce grupul gălăgios a părăsit clădirea, nu înainte de a „arunca anatema” (termen folosit în Noul Testament la adresa celor care nu respectau cerinţele enunţate de Biserica creştină) asupra catolicilor, în repetate rânduri. De asemenea, în afara institutului, cel puţin unul dintre preoţii ortodocşi prezenţi la conferinţă, chestionat asupra aceleiaşi probleme a ecumenismului, a admis că acesta este „în opinia sa o erezie”. Lucru salutat cu urale de către cei prezenţi.
Incidentele de miercuri seara vin la mai puţin de o lună de la mişcările de protest ce au avut loc la finele lunii august, pe Dealul Patriarhiei, „împotriva ecumenismului şi a celor 25 de arhiepiscopi şi episcopi care au semnat documentele Sinodului tâlhăresc din Creta, în frunte cu Preafericitul Daniel”. De asemenea, o serie de preoţi şi călugări din zona Moldovei şi-au exprimat şi ei, apăsat, nemulţumirea faţă de acelaşi subiect, cerându-i explicaţii arhiepiscopului Moldovei, Teofan, şi el membru al delegaţiei BOR la Sinodul cretan.  
Toate acestea arată existenţa unei falii adânci între cler şi o importantă parte a credincioşilor ortodocşi români care refuză să accepte că pot exista şi alte Biserici creştine, cu care ierarhia BOR se întâlneşte constant, cu ocazia diverselor evenimente ecumenice ce au loc periodic în diverse locuri ale lumii. În opinia credincioşilor, dar şi a unei părţi însemnate a clerului, singura Biserică creştină din lume e cea ortodoxă, organizată în 14 biserici autocefale.

http://adevarul.ro/assets/adevarul.ro/MRImage/2016/09/29/57ece44d5ab6550cb81ca069/646×404.jpg

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Incidente între preoţi şi credincioşi ortodocşi pe culoarele unui institut catolic din Bucureşti

  1. Pingback: Incidente între preoţi şi credincioşi ortodocşi pe culoarele unui institut catolic din Bucureşti |

Comentariile sunt închise.